top of page

בדיקת צואה PCR

בדיקת צואה PCR הבדיקה הכי מדויקת לגילוי טפילים בצואה. הבדיקה בודקת 6 סוגי טפילים שונים.

בדיקת צואה PCR

למה מבצעים את הבדיקה?
בכדי לקבוע אם יש לך טפיל שמזהם את מערכת העיכול שלך.
לאחרונה עברו לשיטת בדיקה חדשה של צואה בילדים (ומבוגרים). משיטה ישנה שהייתה נקראת תרבית צואה לשיטה חדשה שנקראת PCR.
בשיטה המסורתית של תרבית צואה היו צריכים צואה טרייה שתגיע למעבדה כמה שיותר מהר ולעיתים היו צריכים לחזור על הבדיקה מספר פעמים על מנת לתפוס את הטפיל.
שיטת PCR היא שיטה לבדיקת נוכחות חומר גנטי של פתוגנים. יש קיט מיוחד שבודק קבוצה של פתוגנים. הבדיקה יותר רגישה שמשמעותה שהיא מחפשת טפיל ספציפי לפי רקע גנטי מתוך מליוני חיידקים שבצואה.

יש מגוון רחב של טפילים ( תולעים ופרזיטים ) שיכולים להדביק בני אדם. לכל סוג של טפיל יש מחזור חיים מסוים (תהליך התבגרות) ומקום שהוא מותאם לחיות בו. חלקם מבלים זמן במארח ביניים (כגון כבשה, פרה או חילזון) לפני שהם מדביקים בני אדם, חלקם מדביקים בני אדם וחלקם אינם בררנים לגבי מי או מה הם מדביקים. לרוב הטפילים יש צורה בוגרת וצורת ציסטה/ביצה/ביציות. חלקם מתבגרים גם דרך שלב הזחל. אותם טפילים שמדביקים את מערכת העיכול מועברים אל מחוץ לגוף דרך הצואה. הביציות הטפיליות עמידות, הן יכולות להתקיים בסביבה זמן מה ללא מארח.

רוב האנשים שנדבקים בטפילים נדבקים בשתיית מים או אכילת מזון שזוהם בביציות. אי אפשר לראות את הזיהום הזה - האוכל והמים ייראו, יריחו נורמליים לחלוטין כולל טעם תקין. אדם הנגוע בטפילים יכול להעביר את הזיהום ללא היגיינה קפדנית (שטיפת ידיים) ןהןא עלול להעביר את הזיהום לאחרים. מדובר בעיקר בדאגה לתינוקות במעונות יום ולקשישים בבתי אבות. לא רק שזיהום טפילי עובר בקלות באוכלוסיות אלו, אלא שגם מערכת החיסון של הנדבקים עשויה להיות פחות יעילה בסילוק הזיהום.

אצלנו בודקים את הטפילים הנפוצים ביותר והם :
1. Giardia Lambila
2. Entamoeba Histolityca
3. Cryptosporidium spp
4. Blastocytis Hominis
5. Dientamoeba Fragilis
6. Cyclospora cayetanensis

טפילים אלו נמצאים בנחלים ואגמים ברחבי העולם ועשויים להדביק בריכות שחייה, אמבטיות חמות, ולעתים אספקת מים קהילתית. קריפטוספורידיום (נקרא קריפטו), עמיד לכלור ויכול לחיות מספר ימים בבריכות שחייה. עם זאת, ניתן להסיר אותם מאספקת המים עם סינון הולם.

אופן ביצוע הבדיקה
יש ליטול צואה של הבוקר לתוך כלי סטרילי ייעודי או כוס סטרילית של שתן (ניתן רכוש בבית מרקחת או קופת חולים). למסור לנו את הצואה בכלי.

מתי תוצאה?
תוצאות עד 8 ימי עסקים.

bottom of page