top of page

בדיקת צואה קלפרוטקטין – Calprotectin

זקוקים לבדיקת צואה של קלפרוטקטין . הגעתם למקום הנכון. צרו קשר ונעשה לכם את הבדיקה.

בדיקת צואה קלפרוטקטין – Calprotectin

בדיקת קלפרוטקטין – Calprotectin

למה מבצעים את הבדיקה?
כדי לזהות דלקת מעיים; להבחין בין מחלת מעי דלקתית (IBD) לבין מצב מעי לא דלקתיים (למשל, תסמונת המעי הרגיז, IBS); למעקב אחר פעילות IBD.

מתי להיבדק?
כאשר מופיע שלשול דמי או מימי, התכווצויות בטן, עם או בלי חום, הנמשכים יותר ממספר ימים. כמובן מומלץ להיוועץ עם רופא.

מעט על הבדיקה.
קלפרוטקטין הוא חלבון המשתחרר על ידי סוג של תאי דם לבנים הנקרא נויטרופיל. כאשר יש דלקת במערכת העיכול (GI), נויטרופילים עוברים לאזור ומשחררים קלפרוטקטין, וכתוצאה מכך משתחררת כמות מוגברת לצואה. בדיקה זו מודדת את כמות הקלפרוטקטין בצואה כדרך לזהות דלקת במערכת העיכול.

דלקת מעיים קשורה למחלות מעי דלקתיות (IBD) ולכמה זיהומים חיידקים במערכת העיכול אך היא אינה קשורה להפרעות רבות אחרות המשפיעות על תפקוד המעי וגורמות לתסמינים דומים. ניתן להשתמש בקלפרוטקטין בצואה כדי לעזור להבחין בין מצבים דלקתיים ולא דלקתיים.

IBD היא קבוצה של הפרעות כרוניות המאופיינות ברקמות דלקתיות ופגומות בדופן המעי. הגורם ל-IBD אינו ידוע, אך סביר להניח שמחלות אלו נובעות מתהליך אוטואימוני שהופעל על ידי נטייה גנטית, מחלה ויראלית ו/או גורם סביבתי. מחלות המעי הדלקתיות הנפוצות ביותר הן מחלת קרוהן (CD) וקוליטיס כיבית (UC).
לאנשים עם IBD יש בדרך כלל התלקחויות של מחלה פעילה המתחלפות עם תקופות של הפוגה לסרוגין .במהלך התלקחות, אדם עלול לחוות התקפים תכופים של שלשול מימי ו/או דמי, כאבי בטן, ירידה במשקל וחום. בין התלקחויות אלו, הסימפטומים פוחתים לעתים קרובות. אנשים רבים עשויים לעבור תקופות ממושכות של הפוגה בין התלקחות. בדיקת Calprotectin יכולה להיות שימושית במעקב אחר פעילות המחלה. הבדיקה אינה ספציפית או אבחנתית עבור IBD, אך היא עשויה להיעשות כדי לזהות ולהעריך את מידת הדלקת.

אופן ביצוע הבדיקה
יש ליטול צואה של הבוקר לתוך כלי סטרילי ייעודי או כוס סטרילית של שתן (ניתן רכוש בבית מרקחת או קופת חולים). למסור לנו את הצואה בכלי.

מתי תוצאה?
תוצאות עד שבועיים ימים.

bottom of page