top of page

מה הדם שלך אומר עליך?

בממוצע, לאדם מבוגר יש כ 5 ליטרים של דם. כולנו יודעים שליבנו משמש כמשאבה ומזרים את הדם לכל הגוף שלנו, דבר שהכרחי לחיינו. יחד עם זאת, אבל אנשים רבים אינם מודעים להרכבו של הדם שלנו. אתם יודעים מה נמצא אצלכם בדם?


מה זה דם?

הדם הוא דבר חיוני לחיינו ובעל תפקידים חשובים רבים בגוף, כולל הובלה ואספקת חמצן וחומרים מזינים לתאים שלנו, פינוי חומרי פסולת כמו פחמן דו חמצני, הוא מגן עלינו מפני זיהומים שונים ומעביר אותות מאזורים שונים בגוף.





מה מרכיב את הדם?


דם מורכב מ4 דברים עיקריים: פלזמה, תאי דם אדומים, תאי דם לבנים וטסיות.

פלזמה - מהווה כ -55% מנפח הדם. זהו המרכיב הנוזלי של דם המכיל מעל ל 700 חלבונים וחומרים אחרים, כולל הורמונים, שומנים, פחמן דו-חמצני, ויטמינים וגלוקוז (סוכר).

תאי דם אדומים (אריטרוציטים\ RBC) - מכילים המוגלובין, חלבון שמפיץ חמצן לתאי הגוף. תאי דם אדומים גם נושאים פחמן דו חמצני בחזרה לריאות.

תאי דם לבנים (לויקוציטים\ WBC) - חיוניים לבריאותנו והגנה מפני מחלות וזיהומים. כאשר הגוף נמצא במצוקה ואזור מסוים מותקף ע"י מזהם כלשהו, תאי דם לבנים הם אלו שעוזרים להרוס את הפולש. ישנם סוגים שונים של תאי דם לבנים, כל אחד בעל תפקידים שונים בתגובה החיסונית.

טסיות – בעלי חשיבות עליונה בקרישת הדם כאשר הגוף נפצע. אם כלי דם נפגע, הוא מפריש חומרים כימיים המשמשים כאות לטסיות, שקולטות את האות הזה ומגיעות לאזור הניזוק כדי ליצור קריש דם ובכך לעצור את הדימום.


מהו סוג דם?

למרות שהדם שלנו נראה זהה למראית העין, ההרכב המדויק של הדם אינו זהה אצל כולם. פני השטח של כל תא דם אדום מצופים בשילוב של סוכרים וחלבונים הנקראים אנטיגנים. היעדר או נוכחות של אנטיגנים מסוימים (שנקבעת על ידי הגנים שעוברים בתורשה מהורים), קובע את סוג הדם שלך. יש 4 קבוצות דם עיקריות, המכונה מערכת ABO שמכילה סוגי דם: A, B, O ו AB. קבוצות דם הן חשובות מאוד כשמדובר בעירויי דם, קבלת דם מסוג לא עלולה לסכן חיים.

מערכת הרזוס (Rh) חשובה גם כן בעירויי דם. ישנם 5 אנטיגנים עיקריים במערכת הרזוס שיכולים להימצא על גבי תאים אדומים, כאשר אנטיגן Rh D הינו החשוב ביותר. אנטיגן D על כדוריות הדם האדומות הוא זה שקובע אם סוג הדם חיובי (+) או שלילי (-) לאחר האות A, B, AB או O של קבוצת הדם שלהם.


מה הדם שלך אומר עליך?

דם הוא נכס יקר באבחון וטיפול ברפואה. הדם מהווה מעין חלון שדרכו ניתן לבחון את בריאותו הפנימית של האדם. כמה טיפות דם בודדות מספיקות כדי לקבל כמות עצומה של מידע על מישהו. הדם יכול לספק מידע במגוון מישורים, מרמות הורמונים חיוניים לבריאותנו וכמות אבות המזות, רמת הסוכר שיש לנו בדם, ועד למצב הכולסטרול ואיכות התפקוד של איברים מסוימים. לא חייבים להיות חולים כדי ליהנות מבדיקת דם – בדיקה תקינה יכולה לתת לך ביטחון בגופיך. ואם משהו לא בסדר? גם אם ערכים מסוימים שהתקבלו בבדיקה אינם בגדר הנורמה עדיין ניתן לשנות את המצב, לרוב באמצעות שינוי אורח חיים בלבד, בתנאי שהמצב אותר וזוהה בשלב מוקדם.

ניתן להזמין בדיקת סוג דם אצלנו


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page