top of page

עייפות – משהו מעבר לשינה לא טובה

בעולם המודרני, תחת לחץ, שעות עבודה ארוכות, צלצול מתמיד של הטלפונים, קשיים בחיי המשפחה, קשה יותר מתמיד להפסיק לרגע ולהירגע. בשביל רבים, הרגשה כללית שמתוארת כמצב "סחוט" או עייף הפכה לנורמה ונראית התוצאה הצפויה של יום שבו 24 שעות לא מספיקות כדי להשלים את רשימת המטלות הבלתי נגמרת. יחד עם זאת, כמות שינה לא מספקת יכולה להיות מזיקה לבריאות שלנו ולגרום למגוון רחב של בעיות, כולל החלשות מערכת החיסון, עלייה במשקל ופגיעה קוגניטיבית. לכן חשוב מאוד לישון מספיק.

אם אתה מוצא את עצמך מרגיש מותש גם לאחר שינת לילה טובה, זה יכול להיות קשה להבין אם אתה פשוט עמוס יותר מדי, או אם יש סיבה בסיסית למה אתה כל הזמן ישנוני. לאור המצב ישנן מספר בדיקות דם שניתן לבצע בכדי לשלול סיבות אורגניות נפוצות לעייפות.






ברזל

ברזל הוא יסוד כימי הכרחי לנו עבור תהליכים שונים בגוף, כגון: יצירת תאי דם אדומים חדשים, הובלת חמצן בתוך הגוף וחיזוק המערכת החיסון. רמות ברזל נמוכות יכולות להוביל לירידה בכמות החמצן הנישא סביב הגוף, אשר בסופו של דבר מוביל למחלת האנמיה. הסימפטומים יכולים לכלול עייפות, סחרחורת וכאבי ראש. ישנן שתי צורות שונות של ברזל תזונתי: ברזל מסוג "הם" (heme) וברזל שאינו "הם". ברזל Heme נמצא בבשר ודגים בעוד ברזל שאינו heme ניתן למצוא מזונות מבוססי צמחים כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים.

תפקוד בלוטת התריס

בלוטת התריס היא בלוטה בצורת פרפר שנמצאת בחלקו הקדמי של הצוואר. בלוטה זו אחראית על ייצור הורמוני מפתח אשר משפיעים כמעט על כל תא בגוף, בעזרת הורמונים אלו תאי הגוף ממירים חומרים מזינים לאנרגיה. שני הורמוני בלוטת התריס העיקריים הם תירוקסין (T4) ו triiodothyronine (T4). תת פעילות בלוטת התריס, הידועה גם בשם hypothyroidism, מתרחשת כאשר הבלוטה אינה מייצרת מספיק הורמוני בלוטת התריס, ובסופו של דבר מאיטה את קצב חילוף החומרים של הגוף. עייפות יכולה להיות סימפטום של תת פעילות זו.

ויטמין D

ויטמין D, אשר מכונה לפעמים "ויטמין השמש", חשוב לשמירה על בריאות השיניים, השרירים והעצמות. כאשר אנו חשופים לשמש, הגוף שלנו מייצר ויטמין D באמצעות חומרים מזינים המתקבלים ממזונות מסוימים, כולל דגים ושמנים. רבים מאיתנו סובלים מחסר של ויטמין D - עם תסמינים שכוללים עייפות, חולשת שרירים ו ירידה במצב רוח. על ידי יישום כמה שינויים קלים באורח החיים כמו חשיפה מוגברת לשמש, אכילת דגים שומניים יותר ולקיחת תוספת ויטמין D, ניתן לשפר ולתקן את רמת ויטמין זה לטווחי הנורמה. ניתן לבצע בדיקת דם לויטמין D אצלנו.


ויטמין B12

ויטמין B12 הוא הכרחי לשמירה על תאי הדם בריאים. הוא עוזר לייצר DNA - החומר הגנטי שחשוב ביותר שקיים כמעט בכל התאים שלנו. הגוף שלנו מקבל ויטמין זה מהתזונה. מקורות המזון הטובים ביותר הם: מוצרי חלב, בשר ודגים. רמות נמוכות של B12 בדם יכולות להוביל לאנמיה ולסימפטומים, כולל עייפות, תחושת חולשה וכאב ראש מתמיד.


חשוב לא להניח אוטומטית שתחושת העייפות היא חלק אינטגרלי מאורח החיים העסוק שלנו, ושזה משהו שחייבים להשלים איתו. תחושת עייפות מתמדת היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר לביקורי רופא. אבל לעיתים מציאת הסיבות לתסמינים שלך יכולה להיות ממש מסע של ניסוי וטעייה.

ניתן לבצע בדיקת דם לויטמין B12 אצלנו .


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page