top of page

גמילה מצנטר שתן

עודכן: 9 באוג׳ 2023

המדריך האולטימטיבי לגמילה בטוחה של חולה מצנטר שתן

גמילה של חולים מצנתר שתן היא היבט קריטי בטיפול בחולה, שכן היא עוזרת למזער את הסיכון לזיהומים הקשורים לצנתרים (CAUTIs) וסיבוכים אחרים הקשורים לצנתר שתן. חיוני להבין את החשיבות של גמילת חולים מצנתרי שתן ואת התהליך בשלב אחר שלב הכרוך בהבטחת מעבר בטוח ונוח.


דלקות בדרכי השתן הקשורות בקטטר עלולות להוביל לסיבוכים בריאותיים משמעותיים, כולל אשפוז ממושך, עלויות רפואיות מוגברות וכרוכות באי נוחות למטופל. על ידי ניהול נכון של תפקוד לקוי של שלפוחית השתן וגמילה הדרגתית של חולים מצנתרי שתן, צוות סעודי רפואי יכולים להפחית משמעותית את השכיחות של CAUTIs ולשפר את תוצאות המטופל.

במדריך מקיף זה נעמיק בכל שלב של גמילה בטוחה של חולים מצנתרי שתן. מהערכה ראשונית ועד ליישום פרוטוקול הסרה הדרגתי של קטטר, נספק תובנות חשובות לגבי שיטות עבודה מומלצות להשגת תוצאות מוצלחות תוך מתן עדיפות לנוחות ובטיחות המטופל.


תהליך שלב אחר שלב של גמילת חולים מצנתרי שתן כולל מספר שלבים מכריעים. זה מתחיל בהערכה יסודית של ההיסטוריה הרפואית של המטופל, ולאחריה הערכה מקיפה של תפקוד שלפוחית השתן באמצעות טכניקות כמו סריקות שלפוחית השתן. הערכה זו עוזרת לקבוע אם המטופל מוכן להסרת קטטר או אם נדרשות התערבויות נוספות.

שלב 1: הערכת מצבו ומוכנותו של המטופל להסרת קטטר שתן

הערכת מטופל והכנה מוקדמת – יש צורך להדריך את המטופל לקראת הוצאת הקטטר. להסביר לו שהפעולה אינה כרוכה בכאב. להתייעץ עם הרופא אם הוא אמור ליטול כדורים מס' ימים טרם לכן במקרים שלמטופלים יש פרוסטטה מוגדלת. מוכנות להסרת קטטר – ישנו צורך בשיתוף פעולה מצד המטופל לקראת הפעולה ולהנחיות לאחר מכן.ליטול תרופות בזמן, לשמור על היגיינת המקום, החלפת שקית שתן בצורה אספטית ועוד. הדבר מקשה יותר במטופלים דמנטיים שאין שיתוף פעולה מצידם ויש להתייעץ עם רופא לפני ובחינת הוצאת הקטטר.

הערכת היסטוריה רפואית – מהן הסיבות שהוכנס הקטטר מלכתחילה, האם בשל ניתוח או בשל עצירת שתן לא ברורה, אישפוז ממושך, פרוסטטה אצל גברים ועוד. הנתונים הללו חשובים לקבלת ההחלטה הנכונה למטופל ולבני המשפחה

שלב 2: הכנת המטופל והסביבה להסרת קטטר שתן

הכנה להוצאת קטטר – לאחר שבחנו את אפשרות הוצאת הקטטר וישנם אינדיקציות מתאימות לכך אנו מתאמים מול המטופל מועד להוצאת הקטטר. בדר"כ מומלץ להוציא קטטר בשעות הבוקר המוקדמות שבמקרה ונצטרך להכניס קטטר בחזרה זה יתבצע בשעות היום ולא ניכנס להרפתקה זו בלילה.

חינוך מטופל – יש להדריך את המטופל לשתות ולאכול כרגיל, ליטול את התרופות שלו. במקרה של תחושה או רצון לתת שתן לנסות לתת שתן בשרותים / בבקבוק / בטיטול. המטופל צריך לשתף אותנו באם הוא מרגיש שהוא התרוקן או מרגיש לחץ כל שהו. יש לעקוב במשך 8-10 שעות בערך לראות האם המטופל נותן שתן בכמות מספקת ואין לו צורך לדחיפות או תכיפות במתן שתן.אמצעים למניעת זיהומים


שלב 3 : הסרת הקטטר

הוצאה / הסרת קטטר - לאחר שבחנו את הנושא וישנה אינדיקציה להוצאת הקטטר. כפי שציינו קובעים מועד מתאים להסרת הקטטר, הפעולה עצמה היא פעולה טכנית שאח מיומן מבצע אותה בצורה נכונה. חל איסור לבן משפחה לעשות זאת שכן הוצאה לא נכונה יכולה לגרום לנזק גדול יותר ואף דימום מה שיצטרך להכניס בחזרה קטטר מחדש.


שלב 4: ניטור והערכה של המטופל לאחר הוצאת קטטר שתן


ניטור לאחר הסרה – שלב הזה הוא שלב קריטי מאוד לתהליך הגמילה של המטופל מהקטטר. המטופל אמור לתת שתן בשעות הקרובות לאחר ההסרה. זמן סביר זה תוך 8-10 שעות מתוך מגמה שהשלפוחית שתן התמלאה ויש רצון לתת שתן

הערכת תפוקת שתן ומצב עצירות - יש לבדוק שלמטופל יש רצון וצורך לתת שתן. חשוב שהוא ייתן שתן בבקבוק לבדוק את כמות השתן שהוא נותן. חשוב שהמטופל ישתף אותנו בתחושות שלו האם הוא מרגיש לחץ או מלאות ואי יכולת להתרוקן. כמו"כ לבדוק האם ישנה דחיפות ותכיפות למתן שתן. במטופלים דמנטיים או מטופלים סעודיים זה יותר מורכב. המדד שלנו זה כמות השתן בטיטול. צריך לאמוד שכמות השתן מספקת. מטופל דמנטי שלא יכול להתרוקן יכול להיכנס לאי שקט לא ברור עם עליית לחץ דם ודופק. יש לעקוב אחר המטופלים הללו. מטופל שלא מצליח לתת שתן או נותן שתן בכמויות מועטות ועדין מרגיש לחץ יש לבחון להכניס קטטר מחדש. איש מקצוע רפואי יכול לאמוד נפיחות בבטן התחתונה של שלפוחית מלאה או באמצעות סורק US לשלפוחית השתן ניתן לאמוד מלאות.

הכנסה חוזרת – במקרים מסויימים בהן המטופל לא מסוגל לתת שתן והוא מרגיש מלאות וכאב באיזור השלפוחית או המטופל נותן שתן בכמויות קטנות ולא מספקות עם דחיפות ותכיפות במתן שתן ועדין מרגיש מלאות או במקרים של מטופלים סעודיים או דמנטיים שלא נותנים שתן ואין ביכולתם לשתף אותנו, במקרים כאלו יש לערב גורם רפואי מוסמך ולבחון החדרת קטטר מחדש. ברגע שהוכנס קטטר שתן ושארית השתן היא מעל 300 מ"ל זה סממן שהמטופל עדין לא מסוגל להתרוקן כראוי וכנראה הוא יצטרך עד אחרי יעוץ אורולוגי.


חברת אחות פרטית מספקת שרות של החדרת קטטר והוצאה/הסרה של קטטר שתן. לחברה יש צוות של אחים מיומנים ומקצועיים עם ניסיון רב.

מומלץ ליצור איתנו קשר לייעוץ חינם ותיאום מועד.



bottom of page